Les 1 – jouw ideale apotheek

Les 1 – Jouw ideale apotheek

We zijn van start! Welkom bij het online programma ‘Leer slimmer werken in de apotheek in 125 dagen’. Dit programma is onderdeel van De Slimme Academie van Apotheek Partners. De komende 4 maanden gaan we bezig om in jouw apotheek slimmer, efficiënter en effectiever te werken.

We maken vandaag een start om eens te denken aan jouw ideale apotheek. Hoe ziet deze er uit? Laat je hierin vooral niet belemmeren door beperkingen, maar denk alsof alles zou kunnen en mogen. Dus denk vooral niet te moeilijk. De komende weken gaan we toewerken naar jouw ideale apotheek. We gaan creëren en realiseren wat mogelijk is binnen de kaders.

De bovenstaande video kun je bekijken met het wachtwoord: slimwerken125. Bekijk eerst de video en daarna kun je het werkboek hieronder openen. Mocht je nog vragen hebben kun je altijd een mail sturen naar info@apotheekpartners.nl.

SLIM!
Bewust worden staat centraal binnen deze les. Nadenken, kritisch bekijken en de tijd nemen om te inventariseren. Wat is de huidige situatie en wat zou de ideale situatie moeten bieden?

Laat je verrassen, laat je meevoeren, laat het gebeuren! Wij wensen je veel succes en plezier!

 

Mijke, Manon & Saskia

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 2 – De huidige apotheek

Les 2- Plattegrond

Waar we vorige week gekeken hebben naar jouw ideale apotheek, gaan we deze week kijken naar de huidige apotheek. We gaan een plattegrond tekenen. Het doel hier van is om inzichtelijk te krijgen hoe jouw apotheek er uit ziet. In het programma zullen we de plattegrond nog vaak gebruiken. Dus wij adviseren om er echt even goed voor te gaan zitten en heel nauwkeurig te werken. Dit zal je veel gaan opleveren!

De video is wederom te bekijken met het wachtwoord ‘slimwerken125’. En het werkboek én een voorbeeld van een plattegrond vind je hieronder.

SLIM! 
Het visualiseren van jouw apotheek, dat heb je na deze les geleerd. De huidige apotheek tekenen, een plattegrond maken. Dat maakt dat je nóg bewuster wordt van de huidige situatie. Want veranderen kan alleen als je goed weet wat je kan en wilt veranderen.

Veel succes en plezier!

Mijke, Manon & Saskia

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 3 – Wat wil jouw klant?

Les 3 – Wat wil jouw klant?

 

Deze week gaan we het hebben over jouw klant. Want weet jij eigenlijk wat jouw klant wil? Heb jij er wel eens over nagedacht wat jouw klanten willen? In het geval van een apotheek wordt een klant ook vaak patiënt genoemd.

In deze les krijg je een concrete opdracht. Een opdracht  om een enquête maken. Maar waarom? Omdat het uitgangspunt je klant zou moeten zijn. We zeggen wel vaker “de klant moet centraal staan”. Maar doen we dat ook echt? We zouden moeten luisteren naar ‘the voice of the customer’, afgekort VOC.

Bovenstaande inspiratievideo kun je weer bekijken met het wachtwoord: slimwerken125. Daarnaast vind je hieronder een werkboek en een theorieboek. Hierin gaan we uitgebreid in op The Voice of the Customer, Dit isntzettend belangrijk in het proces waarin we nu zitten!

SLIM!
– Je hebt na les 3 geleerd hoe je via een eenvoudige webapplicatie meer informatie kan verzamelen over de klanten in de apotheek. Je leert de juiste vragen te formuleren en te stellen. Je bent je na deze les veel bewuster van de klanten bij jou apotheek en met de antwoorden op de vragen krijg je een veel completer beeld van The Voice of the Customer in de apotheek.

– Wanneer je Les 3 hebt afgerond weet je alles over klantwaarde. We doen dagelijks aannames. We denken dat de klant iets wil, maar is dat ook echt zo? Vragen we het wel aan de klant? Wat weet je eigenlijk van jouw klant. Door middel van een enquête leer je je klant beter kennen. Je hoort zijn stem, zijn aandeel, zijn wens. Dit is klantwaarde. De klantwaarde moet je weten zodat je hem beter kan benutten. Werken aan The Voice of the Customer, dat moet centraal zijn binnen elke organisatie om klanten te houden en aan te trekken. In deze les heb je de theorie geleerd over wat klantwaarde is en wat VOC inhoudt, The Voice of the Customer.

Veel succes en plezier!

Mijke, Manon & Saskia

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 4 – Communicatie

Communicatie

Welkom bij les 4! Deze week gaan we het hebben over de communicatie bij veranderen. Wat maakt een verbetervoorstel tot een succes? Regel 1 is altijd: Goede communicatie. Goede communicatie is het fundament voor bijna alles.

– Blije klant? Door goede communicatie
– Geolied proces? Door goede communicatie
– En goed samenwerkend team? Door goede communicatie

Er zijn ingewikkelde studies over communicatie. Maar er zijn een aantal vuistregels. Eén daarvan past Apotheek Partners altijd toe bij élk advies. We hebben het hier over de 3 A’s, Met als toevoeging een 4e A, welke door Best Practice is ontstaan.

1. Afstemmen
2. Afspreken
3. Aanspreken
(4. Accepteren)

De inspiratievideo kun je bekijken (wachtwoord ‘slimwerken125’). In het werkboek vind je de opdrachten en in het theorieboek gaan we dieper in op de 3 A’s.

SLIM!
– Je hebt na het uitvoeren van Les 4 geleerd de theorie toe te passen in de praktijk. Je hebt het hele team erbij betrokken en ze laten zien wat de 3A’s inhouden en hoe je ze kan inzetten om veranderingen door te voeren en te borgen. Bovendien heb je het team ook een stem gegeven, de interne Voice of the Customer.
– Je hebt een handige middel geleerd dat je voor alle communicatie in de apotheek kan toepassen. Je weet waarom het belangrijk is om goede afspraken te maken, hoe je deze het beste kan maken en hoe je deze kan opvolgen met elkaar. Dit alles helpt om een verandering door te voeren en om deze vast te houden.

Veel succes en plezier!

Mijke, Manon & Saskia

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.